فیفا به صورت کتبی فوتبال ایران را به تعلیق تهدید کرد

فیفا به صورت کتبی فوتبال ایران را به تعلیق تهدید کرد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید فدراسیون جهانی فوتبال در نامه‌ای تهدید کرده فدراسیون فوتبال ایران را تعلیق می‌کند. این تهدید ظاهرا با فساد مالی در جریان انتخاب و کناره‌گیری سرمربی سابق تیم ملی ارتباط دارد.

ظاهرا پرونده مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران، برای فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی به جز پرداخت بیش از شش میلیون یورو دردسرهای دیگری هم ممکن است داشته باشد.

احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی که متن آن شنبه ۲۲ شهریور در برخی رسانه‌ها منتشر شد از ارسال یک نامه تهدیدآمیز فدراسیون جهانی فوتبا (فیفا) و کنفدراسیون فوتبال آسیا برای فدراسیون ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، قاضی‌زاده هاشمی در این برنامه گفت: «من این قول را به همه مردم می‌دهم که تا لحظه آخر پای این پرونده و این موضوع خواهیم بود. این پرونده هم در مجلس و هم در دستگاه قضایی پیگیری می‌شود.»

این نماینده مجلس که پیگیر پرونده سرمربی سابق تیم ملی است ابراز تاسف کرده که در نامه‌ای که به تازگی به فدراسیون فوتبال ایران ارسال شده “به نوعی” تهدید به تعلیق هم وجود دارد.

ویلموتس از خرداد ۹۸ برای چند ماه به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران فعالیت کرد. حاصل این دوران دو باخت مقابل بحرین و عراق و دو برد برابر کامبوج و هنگ کنگ در بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بود.

این سرمربی بلژیکی آذر ماه سال پیش با استناد به بندی از قرارداد که به مربی اجازه می‌دهد در صورت دو ماه عقب افتادن دستمزدش قرارداد را یک‌طرفه فسخ کند این کار را کرد و با طرح شکایتی از فدراسیون فوتبال ایران به فیفا خواستار دریافت تمام مبلغ قراردادش و جریمه دیرکرد آن شد.

محکومیت فدراسیون فوتبال ایران

حکم دادگاه ماه گذشته صادر و فدراسیون فوتبال ایران محکوم به پرداخت شش میلیون و ۲۰۰ هزار یورو شد. ایران می‌تواند به این حکم اعتراض کند و در صورت محکومیت در دادگاه تجدیدنظر باید هفته‌ای تا هفت هزار یورو اضافه پرداخت کند.

خبرهایی درباره زد و بند و رشوه‌خواری در پرونده ویلموتس نیز رسانه‌ای شده و به نظر می‌رسد نامه تهدیدآمیز فیفا نیز بی‌ارتباط با فساد مالی در فدراسیون ایران نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید بالای نامه فیفا به “کدگذاری داخلی و بنابر اطلاع منابع مطمئن داخلی” اشاره شده و به همین دلیل لازم است نهادهای نظارتی و امنیتی به این مسئله رسیدگی کنند تا مشخص شود این منابع داخلی چه کسانی هستند که “آدرس غلط” به فیفا داده‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی درباره پرونده ویلموتس گفت: «آن پرونده یک پرونده قضایی راجع به مسائل مالی غیرفوتبالی مربوط به ویلموتس بوده است. چون این پرونده فقط بحثش انتخاب سرمربی نیست. این در جای خودش، مسائل و حواشی مطمئنی داشته است.»

او می‌گوید درباره این مسائل مالی “اطلاعاتی داریم” و از دستگاه‌های مربوط می‌خواهیم این اطلاعات را موثق اعلام کنند. قاضی‌زاده هاشمی وعده داد: «اگر به ما داده‌های درستی ندهند این قول را می‌دهم که ظرف یک ماه آینده بسیاری از داده‌ها و اطلاعات درستی را که ما در اختیار داریم به اطلاع مردم ایران خواهیم رساند.»

سابقه تهدید شفاهی فیفا

به گفته این نماینده مجلس، فیفا پیش از این یک بار دیگر قبل از جام ملت‌های آسیا در امارات متحده عربی فدراسیون فوتبال ایران را به صورت شفاهی به تعلیق تهدید کرده بود “اما این سری کتبی شد”.

تا کنون درباره محتوای نامه تهدید‌آمیز فیفا به ایران خبری منتشر نشده و مشخص نیست مواردی که با استناد به منابع داخلی به آن اشاره شده مربوط به چه افراد و چه زمانی است.

گزارش‌ها و شایعات درباره زد و بند، فساد و سوءاستفاده مالی در فوتبال ایران بسیار زیاد است که هم به تیم ملی مربوط می‌شود هم به باشگاه‌ها.

نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون ورزش مجلس سی‌ام مرداد اعلام کرد با توجه به “وصول شکایات متعدد در موضوع قرارداد ویلموتس” به کمیسیون اصل ۹۰، وزیر ورزش و رئیس پیشین فدراسیون فوتبال، مهدی تاج به مجلس احضار شده‌اند.

حدود سه سال پیش جمعی از مربیان و مدیران باشگاه‌های فوتبال ایران درباره “فساد مالی در فدراسیون فوتبال و ناپدید شدن بخشی از درآمدهای باشگاه‌ها از محل بلیت‌فروشی یا آگهی محیطی” شکایتی به سازمان بازرسی کل کشور ارائه کردند که از رسیدگی به آن خبری در دست نیست.

فرم نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *